Aktivitetsplanen

Nordplus junior
Aktivitetsplan

Projektperiode (2 skoleår):  2016/17 og 2017/18

2016/17
Periode
Aktivitet
Mål
primo sept.
Planlægningsmøde for lærere

Sted:Letland (Daiga inviterer)
Indhold: - fordeling af midler
Hvilke skoler skal samarbejde

sept.-okt.
Opstart
Præsentation af eleverne og skolen

Hvordan ser mit hus/værelse ud. hvordan er familielivet.
Hvordan ser skolen ud. Hvordan foregår undervisningen. Hvilke fag

Produktet (video, e-bog eller lign.) lægges på bloggen

Der kommenteres på hinandens præsentationer
Etablere kontakt til andre nordiske elever.

Der arbejdes i små grupper (gruppesammensætningen varierer når emnet skifter)
ultimo oktober
Eleverne skyper med hinanden.
At høre, tale og læse nordisk sprog med ligestillede.
At etablere relationer på tværs af nationaliteter
nov.-dec.
Traditioner

Beskrivelse af nationale traditioner.
Ex: mad, gaver, sange, traditioner i forbindelse med julen
Videosekvenser fra elevernes egne hjem

Lærerne udveksler navnelister
Eleverne skriver julekort til hinanden (hver enkelt elev skriver og modtager et julekort)

Produktet lægges på bloggen og eleverne kommenterer.


Udvide kendskab til nordiske og baltiske traditioner
Skabe grundlag for samtale mellem eleverne
ultimo
Eleverne skyper med hinanden
At skabe/vedligeholde relationer på tværs af nationaliteter
jan. - febr.
Ungdomsliv

Fritidsinteresser
Hverdagsliv
Typisk ungdomsliv

Der produceres en avis/bog/hæfte som sendes med post til udvekslingsklassen.

Der lægges evt. små videosekvenser på bloggen


At få indblik i andre unges hverdagsliv.
At se forskelle og ligheder på unges liv på tværs af landegrænser
ultimo februar
Eleverne skyper med hinanden
At vedligeholde relationer
At høre/tale nordisk/baltisk sprog
marts
Planlægning af udveksling

Der laves en lille ordbog

Modtagere:
Hvad skal vises frem
Grupper forbereder rundvisninger

Rejsende:
Læse om det land man skal besøge

Eleverne skyper med hinanden om det forestående besøg
Forberedelse af eleverne
Afstemning af forventninger

Eleverne træner deres sproglige færdigheder.

At eleverne bliver bevidste om, hvordan de kan sikre “den gode oplevelse” både som vært og som gæst.
april
Udvekslling


Efterbehandling/evaluering

Hvilke erfaringer har de to klasser som “modtagere” og som “rejsende” - hvad skal laves anderledes i efteråret når vi bytter roller.

Dannelse/kultur: At blive bedre værter/gæster for personer vi ikke kender så godt.


2017/18
september
Planlægning af udveksling

Samme som i marts - bare omvendt

oktober
Udveksling

Dem der modtog elever i april, skal rejse denne gang.

nov.-dec.
Eleverne laver et projekt om det land de har besøgt.

Den enkelte lærer udarbejder et oplæg om indhold.
Eleverne vælger selv produkt og form

Projekterne lægges på bloggen

Der skrives julekort

januar
Eleverne kommenterer på de produkter der er lavet om deres land

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar