Nordplus junior
Aktivitetsplan
Projektperiode (2 skoleår): 2016/17 og 2017/18
2016/17
Periode
|
Aktivitet
|
Mål
|
primo sept.
|
Planlægningsmøde for lærere
Sted:Letland (Daiga inviterer)
Indhold: - fordeling af midler
Hvilke skoler skal samarbejde
| |
sept.-okt.
|
Opstart
Præsentation af eleverne og skolen
Hvordan ser mit hus/værelse ud. hvordan er familielivet.
Hvordan ser skolen ud. Hvordan foregår undervisningen. Hvilke fag
Produktet (video, e-bog eller lign.) lægges på bloggen
Der kommenteres på hinandens præsentationer
|
Etablere kontakt til andre nordiske elever.
Der arbejdes i små grupper (gruppesammensætningen varierer når emnet skifter)
|
ultimo oktober
|
Eleverne skyper med hinanden.
|
At høre, tale og læse nordisk sprog med ligestillede.
At etablere relationer på tværs af nationaliteter
|
nov.-dec.
|
Traditioner
Beskrivelse af nationale traditioner.
Ex: mad, gaver, sange, traditioner i forbindelse med julen
Videosekvenser fra elevernes egne hjem
Lærerne udveksler navnelister
Eleverne skriver julekort til hinanden (hver enkelt elev skriver og modtager et julekort)
Produktet lægges på bloggen og eleverne kommenterer.
|
Udvide kendskab til nordiske og baltiske traditioner
Skabe grundlag for samtale mellem eleverne
|
ultimo
|
Eleverne skyper med hinanden
|
At skabe/vedligeholde relationer på tværs af nationaliteter
|
jan. - febr.
|
Ungdomsliv
Fritidsinteresser
Hverdagsliv
Typisk ungdomsliv
Der produceres en avis/bog/hæfte som sendes med post til udvekslingsklassen.
Der lægges evt. små videosekvenser på bloggen
|
At få indblik i andre unges hverdagsliv.
At se forskelle og ligheder på unges liv på tværs af landegrænser
|
ultimo februar
|
Eleverne skyper med hinanden
|
At vedligeholde relationer
At høre/tale nordisk/baltisk sprog
|
marts
|
Planlægning af udveksling
Der laves en lille ordbog
Modtagere:
Hvad skal vises frem
Grupper forbereder rundvisninger
Rejsende:
Læse om det land man skal besøge
Eleverne skyper med hinanden om det forestående besøg
|
Forberedelse af eleverne
Afstemning af forventninger
Eleverne træner deres sproglige færdigheder.
At eleverne bliver bevidste om, hvordan de kan sikre “den gode oplevelse” både som vært og som gæst.
|
april
|
Udvekslling
| |
Efterbehandling/evaluering
Hvilke erfaringer har de to klasser som “modtagere” og som “rejsende” - hvad skal laves anderledes i efteråret når vi bytter roller.
|
Dannelse/kultur: At blive bedre værter/gæster for personer vi ikke kender så godt.
|
2017/18
september
|
Planlægning af udveksling
Samme som i marts - bare omvendt
| |
oktober
|
Udveksling
Dem der modtog elever i april, skal rejse denne gang.
| |
nov.-dec.
|
Eleverne laver et projekt om det land de har besøgt.
Den enkelte lærer udarbejder et oplæg om indhold.
Eleverne vælger selv produkt og form
Projekterne lægges på bloggen
Der skrives julekort
| |
januar
|
Eleverne kommenterer på de produkter der er lavet om deres land
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar